|
|||
ENCYKLIKA OJCA ŚWIĘTEGO BENEDYKTA XVI (18) 42. W życiu świętych nie należy brać pod uwagę jedynie ich ziemskiej biografii, ale także ich życie i dzieło w Bogu, po śmierci. Jeśli chodzi o świętych jest jasne: kto zmierza ku Bogu, nie oddala się od ludzi, ale staje się im prawdziwie bliski. W nikim innym, jak w Maryi, nie możemy tego dostrzec wyraźniej. Zdanie wypowiedziane przez Ukrzyżowanego do ucznia — do Jana, a przez niego do wszystkich uczniów Jezusa: « Oto Matka twoja » (J 19, 27) — w każdym kolejnym pokoleniu staje się wciąż na nowo prawdziwe. Maryja faktycznie stała się Matką wszystkich wierzących. Do Jej matczynej dobroci, do Jej czystości i dziewiczego piękna odwołują się ludzie wszystkich czasów i ze wszystkich stron świata ze swymi potrzebami i nadziejami, ze swymi radościami i cierpieniami, w ich samotności, jak również w doświadczeniach życia wspólnotowego. Zawsze doświadczają Jej dobroci, Jej niewyczerpanej miłości, która wypływa z głębi Jej Serca. Świadectwa wdzięczności płynące ze wszystkich kontynentów i ze strony wszelkich kultur są uznaniem dla tej czystej miłości, która nie szuka siebie samej, ale po prostu chce dobra. Równocześnie cześć ze strony wiernych jest wyrazem nieomylnej intuicji, w jaki sposób taka miłość jest możliwa: rodzi się dzięki najbardziej intymnej jedności z Bogiem, przez którą stajemy się Nim przeniknięci — to warunek, który pozwala tym, co zaczerpnęli ze źródła miłości Bożej, by oni sami stali się « źródłami wody żywej » (por. J 7, 38). Maryja, Dziewica, Matka, ukazuje nam, czym jest miłość i skąd pochodzi, skąd czerpie swoją odnawianą wciąż na nowo siłę. Jej zawierzamy Kościół, jego misję w służbie miłości:
W Rzymie, 25 grudnia 2005 r., w uroczystość Narodzenia Pańskiego, w pierwszym roku mego Pontyfikatu. BENEDICTUS PP. XVI [1] Por. Jenseits von Gut und Böse, IV, 168. [2] X, 69. [3] Por. R. Descartes, Œuvres, opr. V. Cousin, t. 12, Paryż 1824, s. 95 nn. [4] II, 5: SCh 381, 196. [5] Tamże, 198. [6] Por. Metafizyka, XII, 7. [7] Por. Pseudo Dionizy Areopagita, który w swoim O imionach Bożych, IV, 12-14: PG 3, 709-713, nazywa Boga równocześnie eros i agape. [8] Por. Uczta, XIV-XV, 189c-192d. [9] Salustiusz, De coniuratione Catilinae, XX, 4. [10] Por. Św. Augustyn, Wyznania, III, 6, 11: CCL 27, 32. [11] De Trinitate, VIII, 8, 12: CCL 50, 287. [12] Por. I Apologia, 67: PG 6, 429. [13] Por. Apologeticum 39, 7: PL 1, 468. [14] Ep. ad Rom., Inscr.: PG 5, 801. [15] Por. Św. Ambroży, De officiis ministrorum, II, 28, 140: PL 16, 141. [16] Por. Ep. 83: J. Bidez, L'Empereur Julien. Œuvres complŁtes, Paryż 19602, t. I, 2a, s. 145. [17] Por. Kongregacja ds. Biskupów, Dyrektorium Apostolorum Successores o pasterskiej posłudze Biskupów (22 lutego 2004), 194, Watykan 2004, 2a, 205-206. [18] De civitate Dei, IV, 4: CCL 47, 102. [19] Por. Konst. duszpast. o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, n. 36. [20] Por. Kongregacja ds. Biskupów, Dyrektorium Apostolorum Successores o pasterskiej posłudze Biskupów (22 lutego 2004), 197, Watykan, 2004, 2a, 209. [21] Por. Jan Paweł II, Adhort. apost. Christifideles laici [1988], 41 (30 grudnia 1988), 42: AAS 81 (1989), 472. [22] Por. Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna odnośnie do niektórych kwestii związanych z zaangażowaniem i udziałem wiernych świeckich w życiu politycznym (24 listopada 2002), 1: L'Osservatore Romano, 17 stycznia 2003, s. 6. [23] Katechizm Kościola Katolickiego, 1939. [24] Dekr. o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem, 8. [25] Tamże, 14. [26] Por. Kongregacja ds. Biskupów, Dyrektorium Apostolorum Successores o pasterskiej posłudze Biskupów (22 lutego 2004), 195, Watykan 2004, 2a, 206-208. [27] Por. Jan Paweł II, Adhort. apost. Christifideles laici (30 grudnia 1988), 41: AAS 81 (1989) 470-472. [28] Por. n. 32: AAS 80 (1988), 556. [29] Por. n. 43: AAS 87 (1995), 946. [30] Por. Kongregacja ds. Biskupów, Dyrektorium Apostolorum Successores o pasterskiej posłudze Biskupów (22 lutego 2004), 196, Watykan 2004, 2a, 208. [31] Por. Pontificale Romanum, De ordinatione episcopi, 43. [32] Por. kan. 394; Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich, kan. 203. [33] Por. nn. 193-198, 204-210. [34] Por. tamże, 194, 205-206. [35] Sermo 52, 16: PL 38, 360. [36] Por. Sulpicjusz Sewer, Vita Sancti Martini, 3, 1-3: SCH 133, 256-258.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
|
|||
lukas-design © 2006 Wszelkie prawa zastrzeżone. Info |