ENCYKLIKA
DEUS CARITAS EST
OJCA ŚWIĘTEGO BENEDYKTA XVI
DO BISKUPÓW, PREZBITERÓW I DIAKONÓW DO OSÓB
KONSEKROWANYCH I WSZYSTKICH WIERNYCH ŚWIECKICH O MIŁOŚCI
CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
WPROWADZENIE
1. « Bóg jest miłością: kto trwa w miłości, trwa w Bogu, a
Bóg trwa w nim » (1 J 4, 16). Słowa z Pierwszego Listu św. Jana
wyrażają ze szczególną jasnością istotę wiary chrześcijańskiej:
chrześcijański obraz Boga i także wynikający z niego obraz człowieka i
jego drogi. Oprócz tego, w tym samym wierszu, św. Jan daje nam jakby
zwięzłą zasadę chrześcijańskiego życia: « Myśmy poznali i uwierzyli
miłości, jaką Bóg ma ku nam ».
Uwierzyliśmy miłości Boga — tak chrześcijanin może
wyrazić podstawową opcję swego życia. U początku bycia chrześcijaninem nie
ma decyzji etycznej czy jakiejś wielkiej idei, jest natomiast spotkanie z
wydarzeniem, z Osobą, która nadaje życiu nową perspektywę, a tym samym
decydujące ukierunkowanie. Św. Jan przedstawił w swojej Ewangelii to
wydarzenie w następujących słowach: « Tak bowiem Bóg umiłował świat, że
Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w niego wierzy... miał życie
wieczne » (3, 16). Wiara chrześcijańska, uznając miłość jako swoją główną
zasadę, przyjęła to co stanowiło istotę wiary Izraela, a równocześnie
nadała temu nową głębię i zasięg. Wierzący Izraelita faktycznie modli się
codziennie słowami Księgi Powtórzonego Prawa, wiedząc, że w nich jest
zawarta istota jego egzystencji: « Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym
Bogiem — Pan jedynie. Będziesz więc miłował Pana, Boga twojego, z całego
swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił » (6, 4-5).
Jezus połączył w jedno przykazanie te dwa: przykazanie miłości Boga i
przykazanie miłości bliźniego zawarte w Księdze Kapłańskiej: « Będziesz
miłował bliźniego jak siebie samego » (19, 18; por. Mk 12, 29-31).
Ponieważ Bóg pierwszy nas umiłował (por. 1 J 4, 10), miłość nie
jest już przykazaniem, ale odpowiedzią na dar miłości, z jaką Bóg do nas
przychodzi.
Jest to przesłanie bardzo aktualne i mające konkretne
znaczenie w świecie, w którym z imieniem Bożym łączy się czasami zemsta
czy nawet obowiązek nienawiści i przemocy. Dlatego w pierwszej mojej
Encyklice pragnę mówić o miłości, którą Bóg nas napełnia i którą mamy
przekazywać innym. Stąd dwie duże części tego dokumentu, głęboko ze sobą
związane. Pierwsza będzie miała charakter bardziej spekulatywny, gdyż
chciałbym w niej sprecyzować — na początku mego Pontyfikatu — niektóre
istotne dane na temat miłości, jaką Bóg, w tajemniczy i darmowy sposób
ofiaruje człowiekowi, razem z wewnętrzną więzią tej miłości, z
rzeczywistością miłości ludzkiej. Druga część będzie miała charakter
bardziej konkretny, gdyż będzie mówiła o kościelnym wypełnianiu
przykazania miłości bliźniego. Jest to tematyka bardzo szeroka; nie jest
jednak celem tej Encykliki prowadzenie długiego wywodu. Chcę podkreślić
niektóre fundamentalne elementy, aby pobudzić świat do nowej, czynnej
gorliwości w dawaniu ludzkiej odpowiedzi na Bożą miłość.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Następna strona